Homepage » Over de basiscursus mindfulness
Over de basiscursus mindfulness
Dit is een cursus gericht op het beter leren omgaan met stressvolle omstandigheden. Officieel heet de cursus: Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) Training. Deze is ontwikkeld door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat Zinn. Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van de MBSR training bij mensen met stressklachten, chronische pijn en depressie. Daarmee is wetenschappelijk aangetoond dat veel mensen baat hebben bij deze cursus. De basiscursus mindfulness wordt gegeven in groepen van 6 tot 12 personen en bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van twee en een half uur, plus een oefendag van 9.30 tot 15.00 uur.
Wat leer je in de cursus
Om stress te overwinnen moet je je eerst bewust worden van je reactiepatronen. Dat is waar je mee aan de slag gaat in de mindfulness cursus. Je leert je bewust te worden van wat er onder stressvolle omstandigheden met je gebeurt; zowel mentaal als lichamelijk.

De cursus bestaat uit lesstof over diverse onderwerpen (zoals de werking van je mentale binnenwereld; over de effecten van stress op je lichaam; en over de invloed van je gedachtenwereld op hoe jij de realiteit beleeft en gebeurtenissen interpreteert). Tijdens de cursus worden veel aandachtsoefeningen gedaan waarmee je je bewust wordt van wat er allemaal in je omgaat aan gedachten, emoties en lichamelijke gevoelens. Je leert hoe lichaam en geest elkaar beïnvloeden en je ontwikkelt inzicht in de enorme invloed van je gedachtewereld op hoe jij stressvolle situaties beleeft. Zo train je jezelf om meer greep te krijgen op gedachtestromen en emotiegolven. Ook krijg je elke week huiswerk mee in de vorm van aandachtsoefeningen en het bijhouden van logboeken.
Mindfulnesstraining = het ontwikkelen van gezond zelfmanagement.
Je leert je mentale binnenwereld beter kennen en daarmee ontwikkel je het zelfbewustzijn dat nodig is om sterker en veerkrachtiger in het leven te staan. In een mindfulnesscursus werk je aan zelfreflectie en zelfregulatie. Je ontwikkelt je mentale veerkracht en balans. Zelfzorg is iets waar veel mensen niet zo goed in zijn; zeker niet als het gaat om mentale gezondheid. Mindfulness is een uitstekend hulpmiddel om daar de aandacht aan te geven die het verdient! Dat is óók een belangrijke basis voor je lichamelijke gezondheid.
Onderdelen van de basiscursus mindfulness
1. Ontwikkelen van zelfobservatie vaardigheden (aandachttraining);
2. Werken aan zelfobservatie (oefeningen, theorie en opdrachten);
3. Ontwikkelen van inzicht in je mentale binnenwereld: bewust worden van gedachtestromen, golven van emoties en lichamelijke reacties;
4. Ontwikkelen van gezond zelfmanagement: leren herkennen van ongezonde reactiepatronen en ontwikkelen van nuttige mentale gewoonten (oefeningen en opdrachten).
birds
Weperhoeve | Home
Mindfulness Coaching Praktijk Weperhoeve
Annelies Stolp
Weper 6 | 8431RH | Oosterwolde | Friesland
T: 06-11118444 | a.stolp@weperhoeve.nl
KvK 01139225
concept & design: Doendra!